lørdag den 11. september 2010

Haps haps haps, nu ska' vi ha'....

....hasselnøddesnaps!

Eller "nu" er måske også så meget sagt. Der går nok et par måneder endnu, inden den er klar. Men den står og trækker og er klar til mortensaften.


De friske, grønne hasselnødder har jeg fået af min gode ven og med-snapseentusiast Anders i bytte for nogle friske, grønne valnødder fra min fasters valnøddetræ. Det er så hyggeligt at kunne bytte ingredienser, synes jeg, og nu har jeg således to forskellige slags hjemmelavet snaps eller besk, som det vist også kaldes. Anders har et hav af forskellige slags, som står fint til skue hans hjem, så jeg er stadig noget bagud, men min valnøddesnaps er ældre end hans.


Nødderne skal bare skylles og så hele inkl. haser (de grønne blade, der dækker nødden) ned i snapsen (jeg bruger Brøndums), og så skal de trække 2-4 måneder. Jeg glæder mig til at smage på varerne og håber, den bliver ligeså rund og dejlig i smagen som valnøddesnapsen. Og hvis du tænker, at snaps er noget, man kun drikker af pligt til julefrokoster, så er det næsten synd, at jeg ikke kan sende dig en virtuel smagsprøve på valnøddesnapsen. Selv folk, der ikke kan lide snaps, kan nemlig lide valnøddesnapsen. Anders har også lavet en med rabarber og mynte, som helt alvorligt smager som saftevand. Man kunne snildt sælge den til teenagere i en smart emballage på linje med Bacardi Breezere, Mokai, Vodkaklovne og hvad de ellers hedder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Topscorere den seneste uge